Әрбір отбасында оқыту сәтіне әртүрлі келеді. Ата-аналар бала қашан және қандай көлемде білім алуға дайын екенін өздері шешеді. Баланы қоршаған өсімдіктер мен жануарлар әлемімен қалай таныстыру керек, баланы оқуға немесе жазуға үйретуді қай уақытта бастау керек және мамандықтар туралы қашан айту керек.Соңғысы баланың өзіндік санасы үшін, өз еңбегі мен басқа адамдардың жұмысына деген қарым-қатынасты дұрыс қалыптастыру, олардың адам өміріндегі рөлін анықтау үшін өте маңызды. Бір оқытушыдан екіншісіне ауысу-бала дамиды.
Баланы кәсіптермен қашан таныстыру керек?
Бір кәсіптің басқа мамандықтан кейбір айырмашылықтарын айтуды баланың бір жарым-екі жасынан бастауға болады. Бірақ баланы ересектер әлемінде бар жұмыстарға үйрету ниетін іздей отырып, балаларға көптеген нәрселерді түсіну қиын екенін ұмытпау қажет. Әсіресе, олар ешқашан көрмеген немесе мүлдем көрінбейтін нәрсе.Сондықтан тізімде бірінші болып балалар жиі кездесетін мамандықтар болады – сатушылар, қоғамдық көлік жүргізушілері, аула сыпырушылар, дәрігерлер, милиционерлер.
Бала машиналар, механизмдер, құралдар және жұмыс мүкәммалдары туралы белгілі бір түсінікке ие болған кезде, басқа мамандықтар ұғымын біртіндеп енгізуге болады. 3-4 жастан бастап балалар отбасы мүшелері – анасы, әкесі, әжесі қай жерде және кім жұмыс істейтіні туралы сәл білуге тиіс; олардың жұмысы неден тұрады, немен құнды. Жасына қарай ақпарат толықтырылуы тиіс.
Баланы кәсіптермен қалай таныстыру керек?
Жұмыс орындарына бару және экскурсиялар.Балаға сатушы, аспаз немесе құрылысшы сияқты мамандықтар туралы айтып беру үшін азық-түлік дүкеніне, асханаға баруға, салынып жатқан немесе жөнделетін ғимаратқа жақындауға және көрнекі мысалдарда жұмыс қағидаттары мен Қолданылатын құралдарды сипаттауға болады. Мысалы, сатушы жемістерді өлшейді және орайды, сатып алушы ақы төлейді және т. б.
Баланы өрт сөндірушілермен, балықшылармен немесе тіс дәрігерімен (стоматологпен) таныстыруға болады, олардың жұмыс орнына таныстық саяхт жасауға болады. Қазір туристік фирмалар көптеген осындай саяхаттарды ұсынады және мектепке дейінгі мекемелердің оқыту бағдарламасы шеңберінде әзірленуде.
Кітап оқу
Көптеген балалар ақындары мен жазушылары өз шығармаларында қандай да бір жұмыс кәсіптерін сипаттады:
Дж. Родари – «Чем пахнут ремесла?»
В. Маяковский — «Кем быть?»
А. Барто – «Маляр», «Песня моряков», «Ветеринарный врач».
С. Михалков – «Парикмахер», «Дядя Степа».
Б. Заходер – «Портниха», «Строители», «Сапожник», «Шофер».
С. Чертков – балаларға мамандықтар туралы: «Пограничник», «Доярка», «Фокусник», «Повар», «Парикмахер», «Столяр», «Ветеринар», «Летчик», «Моряк», «Фермер», «Рыбак», «Пожарный», «Ученый», «Музыкант» т.б..
Туындыны оқып, иллюстрацияны көрсете отырып, балаға шекарашы, пошташы немесе механик кім екенін түсіндіруге болады.
Өлеңдерден басқа, мамандықтар, әңгімелер туралы жұмбақтарды қолдануға болады.
Рөлдік ойындар
Балаға кәсіптің ересек әлемін сипаттаудың тағы бір жолы-ойын. Баламен көңілді болу немесе достарымен сөйлескенде, оған жаңа ойын-сауық ұсынуға болады: мұғалім, дәрігер немесе милиционер.
Ол үшін қосымша атрибуттарды ұсыну қажет: мысалы, педагогты ойнау үшін балаға указка, кітап беру, мектеп тақтасын безендіру, партаға отыру.
Рөлдік ойын барысында қолда бар құралдарды (дәріге ұқсас түймелер, арнайы дайындамалар (картоннан кесілген жол қозғалысы белгілері, сондай-ақ сатып алынған тақырыптық жиынтықтар (дәрігер, сатушы жиынтығы, сөре түріндегі ойыншықтар, супермаркет кассалары және т.б.) пайдалануға болады.
Мұндай ойын-сауық баланы мамандықтың ерекшеліктерімен және нюанстарымен таныстырады, қиялды дамытады.